U okviru istraživačkog rada u Laboratoriji je razvijeno više uređaja
i laboratorijskih modela na kojima su vršena eksperimentalna istraživanja
i verifikacije novih ideja iz oblasti pogona i upravljanja pogonima.
Na ovom prototipu istraživan je poznati problem stabilnosti rada pogona
sa strujnim pretvaračem učestanosti i asinhronim motorom. Vršene su analize
skalarnih upravljačkih algoritama sa težištem na prevazilaženje problema
prenapona za vreme tranzijentnih režima. Nadgradnja µP upravljačkog podsistema
omogućila je istraživanje i razvoj originalnog algoritna vektorskog upravljanja
za pogon strujni pretvarač-asinhroni motor. U toku su istraživanja algoritma
za upravljanje momentom asinhronog motora koji se napaja iz strujnog invertora.
Upravljački sistem realizovan u kombinovanoj analogno-digitalnoj tehnici
omogućio je istraživanje regulacionih metoda upravljanja za pogon sa širokim
opsegom regulacije brzine. Na ovom uređaju testirano je originalno rešenje
adaptivnog regulatora (ß-regulatora) pogodnog za primenu kod nelinearnih
sistemima.
Na bazi 16-bitnog procesora 80c196KC razvijen je originalni modul (kartica
Evropa formata) pogodan za primenu kod upravljanja pogonima, kako u istraživanju,
tako i u industrijskim aplikacijama.
Uređaj je namenjen edukaciji, ali i istraživanju. Na njemu je istestiran
i verifikovan algoritam za regulisanje brzine asinhronog motora bez senzora
brzine, a samo sa jednim davačem struje.
Na bazi µP modula razvijen je i proveren uređaj za potpunu kontrolu tiristorskog
ispravljača. UUSTI se može prilagoditi za pojedinačno upravljanje monofaznim
ili trofaznim mostnim ispravljačem, ali i kada su dva ispravljača u antiparalelnoj
sprezi. U uređaju su integrisani regulatori struje, brzine i pozicije,
ili neke procesne veličine. UUSTI je prvenstveno namenjen za primenu u
elektromotornim pogonima, kod realizacije novih, ali i kod revitalizacije
postojećih. Moguće ga je primeniti i kod tiristorskih ispravljača za druge
namene, punjači i pražnjači baterija, elektrolize, sistemi bezprekidnog
napajanja, i sl. UUSTI je razvijen u okviru Inovacionog projekta finansiranog
od strane Ministarstva za nauku i tehnologiju Republike Srbije.
Tranzistorski dvokvadrantni strujno vođeni čoper, sa originalnim, robusnim
rešenjima upaljača za tranzistore. Pogodan za primenu kod jednosmernih
pogona srednje snage, kod kojih se zahteva visoka tačnost upravljanja,
sa posebno visokim dinamičkim performansama.
U periodu od 1997. do 2001. vršena su istraživanja i razvoj pretvarača
za pogone koji treba da omoguće rad sa jediničnim faktorom snage, sa sinusnom
mrežnom strujom, i mogućnošću rekuperacije. U okviru ovih istraživanja
razvijen je ispravljač sa strujnim vođenjem, koji upotrebljen u sklopu
pretvarača za pogone obezbeđuje navedene karakteristike. Realizovani su
prototipovi pretvarača i za jednosmerne i za asinhrone pogone. U sklopu
ovih istraživanja razvijani su i algoritni upravljanja radom pogona po
kriterijumu minimalne snage. Navedena istraživanja finansirana su u okviru
Strateškog tehnološkog projekta kod Ministarstva za nauku i tehnologiju
Republike Srbije.
Četvorokanalni sistem za precizno, istovremeno merenje brzine u višemotornim
pogonima. Uređaj spregnut sa računarom omogućava praćenje brzine i u dužim
vremenskim intervalima. Razvijeni programi omogućavaju analizu rezultata
kojom se može proveravati sinhronizacija više pogona, uravnoteženost mehaničkih
delova pogona, sa tačnom detekcijom neuravnoteženih delova.
Na ovom modelu, koji čine dva asinhrona motora koji su u mehaničkoj sprezi,
testiraju se algoritmi upravljanja višemotornim pogonima koji se napajaju
iz frekventnih pretvrača. Do sada su isprobane mogućnosti za kontrolu raspodele
opterećenje kod spregnutih motora.